AB InBev investeert fors in Belgische economie

Substantiële uitbreiding van de productiecapaciteit

Maandag 22 februari 2016 — Vandaag gaven Belgisch premier Charles Michel en AB InBev CEO Carlos Brito het startschot van de bouw van een bijkomende Stella Artois brouwinstallatie in Leuven, die vanaf begin 2017 volledig operationeel zal zijn. Deze uitbreiding van brouwcapaciteit maakt deel uit van een totale investering van bijna 110 miljoen euro gespreid over drie brouwerijen in België. Voortdurende investeringen hebben een positieve invloed op de werkgelegenheid en op de ordervolumes bij tal van kleine en middelgrote ondernemingen in ons land.

Investeringen

Het afgelopen half jaar kondigde AB InBev drie nieuwe investeringen aan in brouwerijen in ons land, goed voor een totaal bedrag van bijna 110 miljoen euro. Naast de 55 miljoen euro in de Stella Artois brouwerij in Leuven wordt 5,7 miljoen euro geïnvesteerd voor extra brouwcapaciteit in Hoegaarden. Tot slot kan de site in Jupille rekenen op 49,8 miljoen euro om de afvulcapaciteit voor haar bottelarij te verhogen. Jupiler blijft het favoriete biermerk van de Belgen.

Drie bieren met Belgische roots, met name Stella Artois, Leffe en Hoegaarden, behoren tot de belangrijkste merken die we internationaal verdelen. De recente grote investeringen zijn nodig om tegemoet te komen aan de groeiende vraag uit het buitenland naar onze populaire bieren. Tegelijk tonen ze ook ons engagement ten aanzien van België en de aantrekkingskracht van de Belgische biercultuur wereldwijd. 

— Carlos Brito, CEO van AB InBev

Aankopen bij Belgische leveranciers

Vanuit het hoofdkantoor in Leuven koopt AB InBev voor een grote som aan bij Belgische leveranciers.

In 2014 bedroegen onze aankopen bij lokale ondernemingen in België ongeveer 340 miljoen euro. Deze aankopen betreffen vooral transport, technologie, marketing, verpakkingsmateriaal en machines en uitrusting. Zo ondersteunt AB InBev fors de lokale KMO’s. Dit heeft ook positieve effecten op de lokale werkgelegenheid.

— Carlos Brito, CEO van AB InBev

 Werkgelegenheid

De groei van AB InBev heeft inderdaad een directe, indirecte en afgeleide impact op lokale werkgelegenheid1 . In totaal stelt AB InBev zelf ongeveer 2700 mensen rechtstreeks tewerk in België. Het gaat om werknemers actief op het wereldwijde, Europese en Benelux hoofdkwartier in Leuven, in de vier Belgische brouwerijen en de acht magazijnen, alsook de vertegenwoordigers die commerciële ondersteuning aanbieden aan de detailhandelaars, bars en restaurants. Daarenboven zorgt de verkoop van AB InBev-producten in de horeca en in de retail voor naar schatting 8.700 jobs.

Uit onderzoek blijkt dat AB InBevs lokale aankopen, alsook de aankopen gedaan door onze directe werknemers met de lonen die we hen betalen, leiden tot meer dan 3 600 indirecte en afgeleide jobs in België. Ten slotte zorgt de verkoop van onze producten in de horeca en retail voor nog eens 4 300 indirecte en afgeleide jobs. De gecombineerde jobimpact van onze brouw-, groothandel- en retailactiviteiten in België staat dus voor bijna 20 000 jobs. 

— Carlos Brito, CEO van AB InBev